Diberdayakan oleh Blogger.

Tanda Tanda Wanita Hamil Muda Selain Muntah dan Mual

Di film televisi ataupun sinetron-sinetron, biasanya ciri-ciri wanita yang sedang hamil yang dipaparkan seperti mual dan muntah-muntah. Setelah ada gejala seperti itu kemudian pemeran wanita tersebut akan segera mengambil test pack untuk memastikan pakan dia sedang hamil atau tidak. Sebenarnya ada banyak ciri atau tanda bahawa seorang wanita sedang hamil muda, dan tidak hanya muntah-muntah.

Berikut ini ada tanda-tanda fizikal seorang wanita sedang hamil muda, seperti:

morning sickness

Kebanyakan dari kita mungkin telah mengetahui gejala ini melalui sinetron, namun hal ini bukan satu-satunya tanda wanita hamil muda. Morning sickness biasa terjadi di awal kehamilan dan walaupun namanya demikian, namun hal ini bisa terjadi seharian.

Kawasan sekitar putting menjadi lebih gelap


Jika warna kawasan sekitar putting anda menjadi lebih gelap, kemungkinan anda telah hamil. Namun kadang-kadang hal ini boleh terjadi kerana faktor hormon yang tidak berkaitan dengan kehamilan. Cuba untuk mengkaji lebih lanjut, seperti dengan menggunakan test pack.

Keluar flek darah atau pendarahan ringan

Flek ini menandakan bahawa sel telur anda telah disenyawakan dan tertanam di rahim anda. Darah yang keluar merupakan akibat dari penempelan atau penanaman tersebut. Ciri-cirinya ialah jumlahnya yang sedikit dan warnanya merah atau coklat.

Sering buang air kecil

Ketika hamil muda, tubuh anda akan menyiapkan hal-hal yang diperlukan untuk menumbuhkan janin seperti hormon. Peningkatan hormon inilah yang nantinya membuat anda sering buang air kecil.

Merasa sangat lelah


Keletihan merupakan salah satu ciri utama dari hamil muda, namun bukan berarti jika anda keletihan maka anda hamil. Keletihan ini juga disebabkan kerana peningkatan kadar hormon dalam tubuh yakni hormon progresteron. Rasa capek ini membuat anda seolah baru saja berlari marathon padahal sebenarnya anda hanya duduk.

Payudara membesar dan terasa sakit

Hal ini disebabkan kerana hormon di tubuh anda sedang mempersiapkan saluran ASI, sehingga akan membesar dan terasa sakit. Tapi jika saluran susu telah terbentuk, rasa sakit ini akan berkurang dengan sendirinya.

Terlambat datang bulan


Haid terjadi ketika sel telur anda tidak disenyawakan. Jadi, ketika sel telur anda ternyata berjaya disenyawakan yang menandakan bahawa anda sedang hamil, haid tidak akan berlaku. Maka dari itu, hal ini adalah gejala umum jika seseorang hamil muda.

Itulah beberapa ciri fisik yang dialami oleh wanita yang sedang hamil muda. Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, ciri-cirinya bukan hanya muntah-muntah, tetapi juga hal-hal yang telah disebutkan di atas tadi. Semoga Bermanfaat:))

1 Responses to “Tanda Tanda Wanita Hamil Muda Selain Muntah dan Mual”

Anonim :

Supaya lebih pasti check dengan USG

15 Oktober 2016 pukul 07.16

Posting Komentar