Diberdayakan oleh Blogger.

Nutrisi Yang Sangat Dibutuhkan Oleh Wanita Yang Berencana Hamil

Perlu diketahui tidak hanya pada saat kehamilan saja, anda juga sudah harus mempersiapkan tubuh anda untuk merawat dan membesarkan bayi sejak sebelum hamil. Beberapa zat gizi perlu dipenuhi sebelum hamil dan selama masa kehamilan. Hal Ini tentunya bertujuan untuk menjaga kesehatan ibu dan janin ketika hamil. Pada awal kehamilan, janin memerlukan gizi penting untuk awal pertumbuhannya. Misalnya, asam folat yang diperlukan untuk membantu pembentukan awal otak dan sumsum tulang belakang.


Gizi Yang Diperlukan Sebelum Hamil


Masa awal kehamilan merupakan masa di mana banyak terjadi pertumbuhan pada janin. Untuk menyokong pertumbuhan ini, tentunya diperlukan zat gizi yang cukup. Dengan Memperbaiki pola makan pada saat kehamilan mungkin kurang bisa memenuhi keperluan zat gizi yang diperlukan janin. Untuk itu, penting bagi ibu untuk mempersiapkan zat gizi tertentu dalam tubuhnya sebelum hamil atau pada saat merancang kehamilan. Ada Beberapa zat gizi yang harus dimakan ibu sebelum hamil, seperti:

1. Asam folat

Asam folat sangat penting selama 28 hari pertama kehamilan atau selepas pembuahan. Tapi, banyak kaum wanita yang tidak sedar bahwa dirinya sedang hamil sebelum memasuki hari ke 28. Untuk itu, mempersiapkan asid folik sebelum hamil sangat diperlukan, terutama bagi anda yang sedang merancang kehamilan, sehingga asam folat dalam tubuh sudah siap untuk dipakai sesuai keperluan janin pada masa awal kehamilan .

Wanita usia subur baik sebelum hamil dan selepas hamil perlu mengambil asid folik sebanyak 400 mikrogram (mcg) per hari. Asam folat ini berperanan untuk perkembangan tabung saraf membentuk otak dan sumsum tulang belakang. Keperluan asid folik yang tidak dipenuhi pada masa ini bisa meningkatkan risiko bayi terkena cacat lahir, seperti neural tube defect.

Bentuk paling umum neural tube defect adalah spina bifida. Spina bifida disebabkan kerana pembentukan tulang belakang tidak sempurna sehingga terdapat celah pada tulang belakang bayi. Spina bifida boleh menyebabkan pelbagai tahap kelumpuhan, inkontinens, dan, kadang-kadang boleh mengalami kecacatan mental.

Untuk mengelakkan perkara tersebut berlaku, diperlukan pengambilan asid folik sebanyak 400 mcg setiap hari sebelum dan selama 12 minggu pertama kehamilan. Sumber makanan yang mengandung asam folat adalah sayur-sayuran berdaun hijau, seperti bayam dan brokoli, kacang-kacangan, kacang merah, oren, buah beri, avokado, dan bijirin yang telah difortifikasi.

2. Zat besi

Zat pemakanan yang juga harus dipersiapkan sebelum hamil adalah zat besi. Selama kehamilan, zat besi diperlukan untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan janin, pertumbuhan plasenta, memperluaskan jumlah sel darah merah ibu, dan sebagai cadangan zat besi dalam darah yang akan hilang selama melahirkan. Kekurangan zat besi semasa hamil boleh menyebabkan ibu hamil mengalami anemia. Anemia pada masa kehamilan boleh meningkatkan risiko bayi lahir dengan berat badan rendah dan juga boleh berisiko bayi mengalami anemia selama beberapa bulan pertama kehidupannya.

Banyak wanita mempunyai kadar zat besi dalam darah yang rendah sebelum hamil kerana darah selalu hilang semasa haid dan diburukkan lagi dengan pengambilan makanan sumber zat besi yang rendah. Oleh kerana itu, anda yang sedang merancang kehamilan sebaiknya memperbaiki kadar zat besi dalam tubuh anda untuk mencegah anemia semasa kehamilan.

Mempunyai cadangan zat besi yang cukup sebelum hamil membantu tubuh ibu mempersiapkan keperluan zat besi yang diperlukan janin semasa mengandung. Makanan yang menjadi sumber zat besi, antara lain daging merah, daging ayam, ikan, telur, kacang-kacangan, gandum, dan sayuran berdaun hijau, seperti bayam, brokoli, kale, lobak hijau, sawi hijau, dan sebagainya.

Untuk membantu tubuh menyerap zat besi daripada makanan, sebaiknya anda memakan makanan yang mengandung vitamin C dan zat besi pada masa yang sama. Elakkan minum minuman berkafein ketika anda makan makanan yang mengandungi zat besi. Minuman berkafein, seperti teh dan kopi, boleh mengganggu penyerapan zat besi oleh tubuh sehingga zat besi diserap tubuh dalam jumlah yang lebih sedikit.

3. Kalsium

Kalsium diperlukan tubuh untuk pembentukan tulang. Pengambilan kalsium ibu hamil yang tidak cukup membuat bayi menyerap kalsium dari tulang ibu, sehingga menyebabkan ibu berisiko terkena osteoporosis. Oleh kerana itu, sebaiknya anda mempunyai kadar kalsium yang cukup dalam badan sebelum hamil.

Cadangan pengambilan kalsium untuk wanita adalah 1000 miligram per hari, bersamaan dengan 3 gelas susu atau produk susu lain. Kalsium boleh didapati dalam susu, yogurt, keju, salmon, sardin, dan nasi.

4. Yodium

Iodin diperlukan semasa hamil untuk membantu perkembangan otak dan sistem saraf bayi. Kekurangan iodin semasa hamil menimbulkan banyak risiko bagi bayi, seperti kerosakan otak dan kecacatan mental. Kekurangan iodin juga boleh meningkatkan risiko keguguran, lahir tidak cukup bulan, dan kematian lahir.

Pengambilan iodin yang cukup sebelum dan semasa hamil boleh mencegah perkara yang tidak diingini tersebut. Sebelum hamil, wanita disarankan untuk mengambil pengambilan iodin sebanyak 150 mcg setiap hari. Sumber makanan yang mengandungi iodin adalah produk susu, telur, makanan laut (terutamanya yang berasal dari laut atau air masin).

5. Asam lemak omega-3

Wanita memerlukan banyak asid lemak omega-3 semasa hamil. Asid lemak omega-3 dipindahkan dari ibu kepada janin melalui plasenta untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan janin. asid lemak omega-3 diperlukan untuk perkembangan sistem saraf pusat, otak, dan retina pada janin. Pengambilan asid lemak omega-3 yang mencukupi ketika hamil berkaitan dengan perkembangan bayi selepas lahir.

Sumber asid lemak omega-3 yang paling baik adalah ikan dan minyak ikan. Namun, elakkan ikan dengan kandungan merkuri yang tinggi, seperti ikan hiu, ikan todak, dan ikan marlin. Kandungan merkuri tinggi pada ikan bisa membahayakan sistem saraf pada janin. Semoga Bermanfaat :)

0 Responses to “Nutrisi Yang Sangat Dibutuhkan Oleh Wanita Yang Berencana Hamil”

Poskan Komentar